Lina Hermansson, verksamhetskonsult på Redway, om hur hon ser att kundupplevelsen förändrats de senaste åren, varför hon älskar kombinationen av att jobba strategiskt och operativt samt vad som varit orsaken till Redways framgång trots en rådande pandemi.

Hon har en bakgrund som kund- och lojalitetsansvarig hos en mobil bredbandsleverantör där hon bland annat arbeta med att utveckla företagets kundservice. En tidigare chef som börjat jobba på Redway, dåvarande Telemanagement, lockade över Lina till konsultsidan och nu har hon jobbat på Redway i drygt sex år.

– Drivkraften kom ifrån att jag kände att jag hade tillskansat mig mycket kompetens genom min roll på kundsidan och jag ville emellertid se om jag kunde använda mig av den kompetensen för att hjälpa andra organisationer. Det lyxigaste med att vara konsult är att arbeta nära sina kunder, lära känna en organisation och nya människor samt dela min kompetens och erfarenheter med dem.

“Vi är väldigt schysst gäng. Vi delar med oss av våra erfarenheter och har en inkluderande kultur. Det är otroligt viktigt för att kunna bygga ett framgångsrikt bolag idag”

Att det blev en perfect match råder det ingen som helst tvekan om. Lina stormtrivs i rollen som konsult och beskriver sin roll som en fifthy-fifthy-roll där hon får vara på strategisk och operativ.

– Dels får jag leda projekt som till exempel handlar om att implementera ny teknik eller utveckla processer ute hos kund, men jag får även möjlighet att arbeta med förstudier och verksamhetsanalyser. Jag trivs med att få arbeta med båda delarna – att både få vara med att sätta upp målsättningen men också få vara med och genomföra förändringarna. Det är kul att spåna, men minst lika kul att exekvera. Jag tror att jag har en god operativ förståelse som jag också tar med mig in i det strategiska arbete. En annan sak som gör att jag verkligen gillar konsultrollen är att få vara lite som att vara en facilitator, man behöver inte alltid veta allt – man är snarare den som ska guida kunden mot svaren. Det handlar mycket om att förstå kundens situation och arbeta utifrån den.

Resan på Redway

Med drygt sex år i bagaget på Redway har hon sett både hur kundernas förväntningar och arbetssätt förändrats, men även Redway har utvecklats mycket.

– Jag är så stolt över att jobba hos oss och den resa som Maria leder oss på. Vi är tydligare med vad vi kan och kan idag ta en större arena än tidigare. Hela förflyttningen kring hur vi uppfattas som varumärke har varit väldigt spännande. Samtidigt har vi varit – och är fortfarande – Vi är schyssta mot varandra och har en varm kultur. Det är otroligt viktigt för att kunna bygga ett framgångsrikt bolag idag.

Lina fortsätter:

– Kundupplevelsen har de senaste åren blivit allt viktigare hos kunder som förstått innebörden av den. Nu kan fler tänka sig att betala för en bra kundupplevelse och det är idag hela organisationens fråga, inte bara kundtjänstens. Det är verkligen något som genomsyrar hela företaget nu.

Redways 2021 och planerna framåt

– Nu har vi fullt fokus framåt! Vi har varit väldigt lösningsfokuserade vilket gjort att vi klarat oss bra under pandemin. Dessutom har vi många kompetenta konsulter som kan ta många olika typer av uppdrag, det gör att vi har en bra bredd. Vi har också gjort bra leveranser hos våra befintliga kunder vilket gett ringar på vattnet. 2022 kommer vi växa på ett hållbart sätt med rätt personer. Personer som passar in både hos oss som organisation och hos våra kunder. Vi ska också ta ett starkare grepp kring serviceupplevelsen. Vi har som mål att gemensamt åka till Åre om vi klarar våra mål i år och vi är på god väg att göra det!