I denna serie spanar vår service och kundupplevelse-specialist Thomas kring 2023 års trender inom kundservice. Vi har kommit fram till den tredje trenden – AI och maskininlärning. Klicka här om du vill läsa den första delen kring personalisering eller den andra delen om fortsatt fokus på självservice
Trend 3 – Ökad användning av AI och maskinlärning
Många företag använder nu AI för att hantera kundservice. Det kan innebära att man använder chatbots för att hjälpa kunderna med enkla frågor eller att man använder AI för att analysera kundfeedback och förbättra sin service. AI kan också användas för att förbättra kundupplevelsen genom att ge personalen mer tid att fokusera på kvalitativa samtal med kunderna.
Ett annat tema som trender inom kundservice är en ökad grad av maskinlärning för att förbättra rutiner och processer inom kundservice.
”Många verktyg saknar i dag helt statistik. De som har statistik visar ofta upp datan rakt av och man får själv göra analysen. Tekniken förbättras hela tiden och framtiden blir sannolikt att det kommer automatiska förslag på varför statistiken ser ut som den gör vilket innebär mer tid till att faktiska agera på utfallet” säger Thomas.