Efter att ha vidgat vyerna som service manager på Tele2 återvänder Andreas Lindberg till Redway. Nu ska han göra skillnad där han bidrar som mest – på verksamhetssidan. 

Redway välkomnar Andreas Lindberg tillbaka med öppna armar. Hans breda kunskapspalett och erfarenhet av såväl verksamhetssidan som leverantörssidan gör honom till en fantastisk tillgång. 

– Nu, ett antal år senare har jag en helt annan plattform att utgå från. Jag har insett att jag bidrar som mest när jag tillåts hjälpa verksamheter framåt genom att få människa och teknik att mötas med processer som hakar i. Därför känns det som ett naturligt steg att hoppa på konsultbanan igen hos Redway.

Ett och annat har hänt sedan sist. Nytt ledarskap, uppdaterade processer och namnbyte.

– Det är jätteroligt att få vara med om den pågående resan, det finns ett härligt go. Jag märkte av skillnader redan under rekryteringen när jag fick träffa vår vd Maria Lindell. Idag arbetar vi mer teambaserat, vilket jag trivs med allra bäst. Konsultlivet kan annars vara lite av en one man show, trots att de frågor vi ställs inför ofta är komplexa. Det krävs ett team för att kunna utmana tankar och därigenom optimera leveransen.

I sin nya konsultroll kommer Andreas bidra med sin bredd och ta sig an alla möjliga uppdrag, från upphandlingar till omfattande strategiarbete. 

– Förändringsledning och verksamhetsutveckling är roligast enligt mig. I grund och botten drivs jag av att bidra till att kunder får en bättre värld. 

Vad bär du med dig från tidigare erfarenheter? 

– Vikten av att verksamheten ska styra IT-avdelningen vid systemförändringar, inte tvärtom. Och inte minst, att kunden behöver förstå vad som ska upphandlas. Världen blir mer och mer komplex och det är viktigt att förstå vilken nivå kravställningen bör ligga på så att det både matchar ens egen verksamhet och marknaden. Branschkunskap kommer i slutändan generera ett bättre och mer kostnadseffektivt resultat, förklarar Andreas och tillägger: 

– Där kan Redway fylla ett gap. Vårt team förstår leverantören och kan såväl projektleda som kvalitetssäkra upphandlingar utefter behov. Vi låter kunden skaffa sig kunskap genom oss.

Vad borde företag tänka på när det kommer till att optimera kundmötet?

– Till att börja med; hitta sitt why, ta hand om sina medarbetare och hela tiden jobba med sina processer. När företaget har koll på sina processer kan sådant som inte behöver hanteras manuellt automatiseras bort. Då blir kundfokuset bättre och leveransen förhoppningsvis mer träffsäker.

I takt med den ökade digitaliseringen markerar Andreas ytterligare två punkter – att hålla vad som utlovas och möta kunden där den vill mötas.

– Idag är konkurrensen stenhård, det har aldrig varit så lätt som nu för en konsument att byta företag. Du behöver göra kundmötet enkelt, vilket kräver att du har koll på din målgrupp. Ibland är det utmanande, som i de fall då målgruppen är stor och komplex. Ett högaktuellt exempel på det är när vi nu, i samband med pandemin,ska vaccinera en hel befolkning och möta alla i detta. Här skiljer sig strategierna åt från region till region. En sak är säker – det går inte att bemöta så många människor på samma sätt. Hur skulle det se ut om vi ber alla våra invånare att boka tid via nätet och identifiera sig med Bank-ID? Vi måste alltid låta kunden definiera vårt arbete och möta kunden där kunden vill mötas.

På ett personligt plan: vad ser du fram emot mest i din nya roll?

– Jag ser fram emot att få jobba med alla härliga kollegor och kunder. Tillsammans ska vi få människa och teknik att mötas, det är när det händer som magi uppstår.