Annika Ugglas tjugofyra år på klädjätten H&M, med fokus på verksamhetsutvecklande projekt de senaste femton åren, skvallrar om en gedigen kunskap och erfarenhet. Hon har inte bara träffsäkra insikter om varför en fungerande länk mellan verksamhet och IT är navet i affären – utan även ett oavbrutet fokus på slutkonsumenten.

Redway fortsätter att växla upp och välkomnar Annika som den senaste att ansluta till konsultbolaget. Annika berättar om sin vision att hjälpa företag att utvecklas och förändras i önskad riktning.

– I över två decennier har jag som verksamhetsutvecklare fått vara med på hela resan, från implementation till att få slutkonsumenten att använda ett visst system. Jag drivs av att få sammanfoga verksamheten och IT-avdelningen genom att driva olika former av förändringsprocesser. Jag ser fram emot att få bidra med kunskap och effektfulla metoder kring hur företag kan lyckas i sitt förändringsarbete och på så sätt skapa ett vässat erbjudande gentemot sin slutkund.

När Annika snubblade över Redway och kort därefter även hade ett första möte bolagets vd Maria Lindell uppstod – som det brukar kallas – kärlek vid första ögonkastet.

– När jag slutade på H&M så började jag snegla på renodlade IT-tjänster som bland annat agil projektledning, scrum master och testledare. Ganska snabbt insåg jag att enbart IT-relaterade uppdrag inte var något för mig och övergick istället till att leta efter en tjänst där jag slapp välja. Tanken slog mig att alla företag borde ha en roll som agerar länk mellan bolagets olika funktioner. Det var även på den vägen som jag trillade över Redways hemsida och kände direkt “Där är dem ju – och här är ju jag!”. Jag tog kontakt med Maria på LinkedIn och resten är historia.

På frågan om vad som lockade med Redway svarar Annika:

– Väldigt snabbt kände jag ett stort förtroende för Maria men även Redway som företag. Inte nog med att våra värderingar, synsätt och arbetsmetoder harmoniserade så fick jag även upp ögonen för konsultvärlden. För mig var konsultyrket något helt nytt efter tjugofyra år på ett detaljhandelsföretag som H&M. Efter ett par möten med några av Redways konsulter var jag övertygad om att bolagets klimat med högt i tak och välfungerande team passar mig. Dessutom gillar jag deras vision om att väva samman kund, teknik och processer.

Vad tar du med dig från tidigare erfarenheter i din nya roll som verksamhetsutvecklande konsult?

– Först och främst, det är a och o att ständigt fokusera på kunden. Det är ganska lätt hänt att tappa kundfokuset när man befinner sig i en utvecklingsfas eller förändringsarbete. Jag tar även med mig vikten av transparens. För att kunna skapa en välmående organisation är det avgörande med ett transparent informationsflöde. Dessutom är det mycket viktigt att förstå betydelsen av management, framförallt i en förändringsprocess. Alla funktioner i en verksamhet som berörs av en förändring måste informeras och ledas för att förändringen ska kunna iscensättas. Slutligen, så tar jag även med mig lärdomen om att förändringsarbeten tar tid. Våga låt processen ta tid.

Vad är, enligt dig, nyckeln till en framgångsrik verksamhetsutveckling?

– Allt beror på företagets behov, önskemål och syfte. Jag som har en bakgrund inom retailbranschen ser att flertalet processer och metoder är väldigt likartade, oavsett bransch. Enligt mig handlar det alltid om att se till slutanvändaren med ett fokus på processen och helheten. De företag som inte arbetar utifrån ett helhetsperspektiv kommer heller inte kunna driva förändring.

Vad borde företag tänka på när det kommer till att göra kundmötet så bra som möjligt?

– Vårt sätt att kommunicera och samarbeta på har förändrats i takt med digitaliseringen. Idag bör företag vara lyhörda sina kunder och medarbetare för att förstå deras behov och önskemål. Dessutom så måste teknik och slutkonsument samverka. Många tenderar till att lägga mycket pengar på ny teknik och utrustning. Det är kontraproduktivt om företaget i fråga glömmer bort slutkonsumenten. Tekniken måste användas rätt av företaget för att ge den avkastning som önskas. Jag ser att många företag glömmer detta.

Slutligen, vad ser du fram emot i din nya roll på Redway?

– Jag brinner för slutanvändaren och ser även det som min främsta styrka. Det genomsyrar hela mitt arbetssätt, processen och alla beslut som tas. Jag blir både motiverad och får energi av att kunna effektivisera och förenkla för andra i sin yrkesroll – det ser jag fram emot.