Pontus Strede, ny konsult på Redway, om vad han tar med sig från sina tretton år på Tele2, vilka trender han ser inom kundupplevelsen framöver samt vad han ser mest fram emot i sin nya roll som konsult på Redway.

Som konsult på Manpower hade Pontus Strede hunnit med att konsulta på både General Motors och Posten (nuvarande Postnord) innan han fick möjligheten att hoppa på ett kortare konsultjobb på Tele2. Tanken var att han skulle vara där under några månader. Han stannade i tretton år. Sedan december 2021 jobbar Pontus som konsult på Redway och man kan nästan tro att det var ödet. Pontus berättar:

– Av en tillfällighet såg jag att en tidigare kollega jobbade på Redway. När jag läste om hur de arbetade och vilka värderingar de hade kände jag direkt att detta var jag. På alla plan. Det kändes otroligt intressant. Jag skickade in en spontanansökan och på den vägen är det. Jag gillar förenkling och vill inte gärna göra saker i onödan. När man frågar sig varför man gör på ett visst sätt blir svaret ofta “vi har ju alltid gjort såhär”, det tycker jag är fel svar. Där känns det som att jag och Redway delar filosofi. Jag trivs som bäst mellan människa och teknik, så rollen på Redway känns som klippt och skuren för mig. 


“Snabba beslut kan vara väldigt avgörande, man får inte låta saker ligga i långbänk”


Med sin långa erfarenhet av kundupplevelser inom telekombranschen tar Pontus med sig både ovärderlig kompetens och viktiga insikter. En fråga ser han som extra relevant, nämligen vikten av att vara snabbrörlig.

– Något jag lärt mig från tidigare arbetsplatser är att snabba beslut kan vara väldigt avgörande för kundupplevelsen totalt sett, man får inte låta saker ligga i långbänk. I min förra roll hade vi alltid nära till snabba beslut vilket inom branschen är ett måste, men här kan och borde företag från andra branscher ta efter. Många tar ofta lång tid på sig vilket kan skapa onödig frustration.

Framtidens kundupplevelse och data 


Om Pontus tittar i spåkulan finns det några saker som sticker ut och som han tror kommer prägla framtidens kundupplevelse. En av utmaningarna för företag handlar om att företag ofta saknar både tid och kompetens för att tillvara ta den data man samlar in. 
– Jag tror att AI och automatisering kommer växa, förstås. Jag hoppas och tror också att företag blir bättre på att faktiskt använda den data de samlar in. Nu vet man till exempel att chattbotar löser jättemånga frågor, men man använder inte den data man samlar in till att lösa uppkomsten till att frågan uppstår från första början. Företag är duktiga på att samla in data, men måste bli betydligt bättre på att använda den. De flesta företag har för mycket att göra, vilket innebär att det blir svårt för många att ta sig tid att sätta sig in i varför vissa frågor uppstår.